(6) „…essünk térdre alkotónk, az Úr előtt!” (Zsoltárok 95)
Isten magasztalásának lényege, hogy Őt önmagáért dicsőítjük,
függetlenül attól, hogy mi éppen milyen helyzetben vagyunk. Magasztaljuk Őt,
mert az Úr a „legnagyobb”, Ő minden magasság és mélység felett áll (1-6). Az
ember egyet tehet: térdre esik előtte, megadja magát az Úrnak
(1-6). - Ez az önmegadás az Úr előtt: ajándék; erre az ember saját magától
képtelen. Sőt, az emberre az ellenkezője jellemző: az ember megkeményíti magát,
és megmutatja, mire képes. Az ember nem adja fel, az ember küzd,
az ember több akar lenni, a maga javára, a maga erejéből. Ennek következménye:
rivalizálás mindenhol, még a szeretteink között is; ennek eredménye tévelygés;
ez az állapot bosszantja az Urat (8-11). Az egyházban ez az állapot az állandó
tevékenységben mutatkozik meg: mindent mi akarunk megoldani az Úr helyett,
közben rivalizálásunk hiteltelenné tesz bennünket. Gyakran előfordul az is,
hogy az egyház egy kellemes civil klubbá válik, és ha szól is az Ige, nem talál
nyitott fülekre és szívekre. - A csodák akkor kezdődnek, amikor az ember
feladja és beleroskad az Úr kezébe; amikor nem keményíti meg magát.
Ekkor tapasztalja meg igazán az Ő népe, hogy az Úr nem engedi el az övéit
(7-8). Isten mai népének is fel kellene adni keménységét, a módszerek és
stratégiák rengetegét, és nyitott szívvel hagyni kellene, hogy cselekedjen az
Úr. Ez nem tétlenség, de az Istennek kedves cselekvés csakis így kezdődhet el,
ezzel a „szent tétlenséggel” (2Mózes 14,14). Zsidók 8,6-13 78. zsoltár
----------------------------------------------------------
(12) „Boldog az az ember, akit te megfenyítesz, Uram, és megtanítasz törvényedre…” (Zsoltárok 94)
- 1. Kik azok a bűnösök, akiknek megfenyítéséről szól
a zsoltár? Azokról van szó, akik Isten népe közül valók, és mégis istentelenül
élnek (8). - 2. Ez az istentelenség elsősorban a gőgben
mutatkozik meg, hiszen minden gonoszság az alázat hiányából fakad (2-7).
Tartsunk önvizsgálatot, hányszor hangoskodunk, kérkedünk, beszélünk kihívóan,
vígadunk felelőtlenül, ha jól megy dolgunk (3-4); nem törődünk az Úrtól kapott örökségünkkel
és a rászorulókkal (5-6), nem számolunk igazán Istennel, még ha emlegetjük is a
nevét (7-9). - 3. Az Úr kegyelme az, ha Ő megfenyíti gőgös-hívő életünket.
Amikor Ő megjelenik ragyogva, megfizet gőgös tetteinkért (1-2): nem a másik
gőgjéért, hanem a mi hívően magabiztos érzéketlenségünkért. – 4. De mindezt
azért teszi, hogy megtanítson törvényére, rendjére, az életre,
amely Isten dicsőségét, és szeretetben a másik javát is szolgálja, ám éppen
ebben adatik az ember saját boldogsága is (12). Ő nem taszítja el népét, csak
megfenyíti (14). – 5. A mai zsoltár szerint az Úr tudja, milyen hiábavaló
az emberi élet (11) az Isten örök rendje nélkül, vagyis Isten áldó jelenléte
nélkül; és milyen hiábavaló a hívő élet önhittsége, ridegsége, befogadó szeretet
nélkül.* Zsidók 8,1-5 94. zsoltár
* Egy prédikációban szíven ütött néhány mondat, miszerint Isten
Igéje sokszor csak a „törvény” felől nézi az emberi életet, ez pedig csak egy
szűk szelete az életnek. A mai zsoltár szerint azonban az Úr tudja, milyen hiábavaló
az emberi élet (11) az Isten örök rendje nélkül, vagyis Isten áldó jelenléte
nélkül. Akit az Isten bűneitől megváltott, megfenyített, de megoltalmazott
(22), az többé nem lehet olyan, mint akik a törvényesség látszatát keltik, vagy
bármiféle hazug látszatot.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése