B. Tóth Klára
Oltár mélyéből előlép a Mester
Oltár mélyéből előlép a Mester
Retus közben, ahogy
épül vissza
a felület, lassan
kitelnek a hiányok,
kibontja magát a
márvány erezet,
lett-álarcát levedli
az átfestések
alól előbukkanó
fényaranyozás,
egyszer csak kibomlik
a barokk.
A faragvány megtelik
élettel, és
három évszázad
távlatából - mint
megelevenedő árny-
előlép a mester.
Figyelem rutinos keze
megtorpanását,
tépelődéseit, ahogy a
kiálló facsapra
csuklóból ráfesti az
erezet csíkját -
játékos
figyelemelterelés, ha már nem
tudta eltüntetni.
Ahogy rányomja az
ecsetet, majd
elhúzza, elvékonyodik
a vonal, látom egy
kiálló szál vékony
csíkját - a friss,
lendületes gesztusokat
máshol tétova
pacsmagolás váltja fel,
éjszaka lehetett,
imbolygó gyertyafény.
Máshol összecsapta,
takarja a menza,
ráfed az oltárkép
díszkerete.
Látom az idegen kéz
munkáját, ahol
segítséget kért,
talán őt is szorította
a határidő – látom a
lecseppenő festék
nyomait, ahogy
átalakította erezetté,
érzem a közelségét,
ahogy rutinos
mozdulattal, három
színnel végigviszi
a márvány-erek
játékát a felületen.
Döntései mögött
meglátom
a kortársat, a
töprengő embert.
Ahogy a bólusz-vörös
átizzik a kopottra
polírozott
aranyfüstön, a festett papír-
baldachin alól
kíváncsi puttók
gyűrűjében az
Atyaisten lép ki
méltósággal az arany
sugárkévék közül.
Faragott vázák
lángcsóvái lobbannak
az égig, a hajdani
mester hitéből
csapnak fel a lángok,
az oltár mélyéből
előlép a feltámadt
Krisztus.
----------------------------------------------------------------------:
(1) „Uralkodik az Úr! Vigadjon a föld…” (Zsoltárok 97)
AZ ÚR MEGJELENIK. Ez a zsoltár ígéret,
de a hívő ember számára már valóság, Jézus Krisztusban pedig garancia: közel az
Úr! - Ahol az Úr megjelenik, ott Ő uralkodik. - Uralma nyomán
azonban nem halál és nyomorúság támad, mint az ember uralma nyomán, hanem öröm
és vigalom, igazság és jog (1-2).* - Tény, hogy Isten uralmának
megvalósulását tűz előzi meg, amely feléget minden ellenségest
maga előtt. Ezt az üzenetet mindig félreértjük, úgy gondolva, mintha Isten
megjelenése valami rettenetes dolog lenne, noha ez az igevers éppen azt
jelenti, hogy az Úr végső megjelenésével elpusztul végre minden rettenetes és
ellenséges. Persze, aki még akkor is felesel a villámként mindent
megvilágosító, egyértelműsítő Úrral, az megéghet, viaszként megolvadhat (3-5).
- Az Úr megjelenésével kiderül, hogy az Úr az Isten, aki az egész
föld Ura, minden nép, nemzet, a teremtett világ Ura (5-6). Ő Úr minden vallás,
kegyesség, eszme és okos gondolat fölött, amelyeket bálványként töröl el; mert
bizony minden „bölcseletünk” bálvánnyá lehet; de jó tudni, hogy az Úr
jelenlétében minden okoskodó vitának vége lesz. Jó lesz, amikor Őelőtte borul
le minden (7-9).—zsidó—9:- 15-28-v-
* Az öröm azt jelenti, hogy az ember rendben van, „boldog”. A
vigasság arra utal, hogy konkrét okunk is van örülni, mert jól megy sorunk. Az
igazság és a jog azt hirdetik, hogy Isten eredeti teremtési gondolata
érvényesül, amelyben mindenki a helyére kerül; vagyis az igazság és a jog nem
„szabadság, egyenlőség és testvériség”.
** - Aki már most tudja, hogy az Úr az Isten, az már most
örül ennek az ígéretnek, és már most eszerint él, élvezve Isten oltalmat
ajándékozó, gonoszt elhárító jelenlététét (10-12).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése