Az Isten előtt szolgáló gyermek 1Sámuel 1,9–11.20–25;
2,11
Keresztyén körökben sokan nem
tartják „szalonképesnek”, amikor az
ember Istennel mint „üzlettárssal”
egyezkedik annak érdekében, hogy céljait, vágyait elérje, azokhoz megszerezze a
mennyei támogatást. Ritkán szoktuk Anna gyermek utáni vágyát ebből a
szempontból nézni. Mielőtt azonban túl könnyen dobnánk rá az első követ,
próbáljunk azzal is szembenézni, hogy magunk is elég könnyen sodródunk bele
hasonló hozzáállásba („ezt és ezt teszem, adom, ha te, Istenem, ezt és ezt
teszed, adod”). Nincs most arra mód, hogy elemezzük ennek az asszonynak az
indítékait. Azt azért jó, ha felfedezzük a történetben, hogy van itt egy
asszony, aki a fájdalmát, nagyon is esendő, sebezhető mivoltát őszintén
vállalja (adott esetben még emberek előtt is). Azért jó, ha felfigyelünk erre,
mert tény, hogy Isten erre az őszintén vállalt állapotra mintegy válaszként
Sámuelt adta annak a régi családnak, Izraelnek meg nekünk is. Ha receptként nem
is lehet ajánlani Anna egyezkedését Istennel, de azt igen, hogy előtte őszintén
feltárhatjuk sebzettségünket is. Ráadásul Isten a mi nem egészen helyes
megnyilvánulásainkat is képes jóra fordítani, és beépíteni terveibe...
-,-,-,-,,,,,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,,-
Nem lesz mindig sötétség Ézsaiás 8,19–23
A prófétáknak sem könnyű,
hogy kiábrándult, utat tévesztett, Istenre
nem kíváncsi embereknek
hirdessék Isten tervét, ígéretét. A hitét az jelzi,
hogy bármilyenek is a
körülmények, bármilyen a hozzáállás, akkor is azt
mondja, amit Isten neki
kijelentett. Ez se könnyebb, mint bizalommal várni
Isten ígéretére háborús
előkészületek helyett.
Reménytelennek látszó időkben
az emberek gyakran és könnyen fordulnak
bármilyen információs
forráshoz, sőt... Elmondhatjuk a régi és a
mai tapasztalatok alapján,
hogy az emberek sötét, reménytelen időkben
sokkal inkább kíváncsiak a
holnapra, a jövőre. Minden korban készségesen
rendelkezésre is álltak az
éppen divatos jövendőmondók, akik busás hasznot húztak az emberek olthatatlan
kíváncsiságából.
Az is igaz, hogy bizonyos
időszakok valóban sötétek. Ezt a próféta szava
is alátámasztja: „De nem
marad sötétség ott...”, tehát ott és akkor lelki-szellemi sötétség volt. A prófétának,
a reménykedő hívőnek sem kell rózsaszínben látnia azt, ami sötét... Abban tér
el a többiektől, hogy biztos forrásból – Isten kijelentéséből – tud valamit,
aminek valóban van jövője: „De nem marad sötétség ott, ahol elnyomás van.” És
ebben bízik.
-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,,-
Az Úr szólítja az ifjút 1Sámuel 3,1–10
Sámuel számára hamar
természetessé vált a templomi környezet, amiről
később a zsoltáros így írt:
„Sóvárog a lelkem az Úr udvarai után” (még ha itt a jeruzsálemi templomról van
is szó). Nincs ebben semmi rendkívüli, hiszen ezt láthatta Élitől. Ez a fajta
megszokás, rutin is része annak a korabeli alacsony lelki-szellemi
színvonalnak, melyben ritka vendég a személyesen megszólaló-megszólító Isten.
Őt azonban – bár senki nem készítette fel erre az ifjút – ez sem akadályozta
abban, hogy megszólítsa Sámuelt. A helyzet ugyan klasszikus példája a kiürült
vallásosságnak, ám Isten ilyenkor is képes újat kezdeni, különösen, ha van egy
nyitott szívű ember. Az élet tehát így váltja fel a halált egy nép, egy
közösség esetében. Isten kegyelmesen kezdeményez, cselekszik. Bár Sámuel ekkor „még
nem ismerte az Urat”, de nagyon tanulságos látni egy ilyen út első métereit.
Ráadásul mindannyian úgy kezdtük, hogy nem ismertük őt. A kérdés az, hogy Isten
megismerésének útján elindulva meddig jutunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése