Ha az ige nem talál befogadásra Ézsaiás 9,7–20 (8–21)
Máris visszatérhetünk az
ígéretekkel kapcsolatos esetleges bizalmatlanságunkhoz. Istennél tényleg mindig
valami jobb követi a rosszat? Nem fordulhat elő, hogy még rosszabb következik?
Most itt az ideje, hogy
kimondjuk: nincs ilyen törvényszerűség. Istennél
is van olyan, amikor rossz
után rosszabb következik vagy következhet. Az
egyik ilyen felkiáltójeles
állítás: „Mindezzel nem múlt el haragja, keze még ki van nyújtva.” Jelezheti ez
azt, hogy Isten további büntető beavatkozásra készül. Azt is jelezheti
ugyanakkor, hogy ő csupán engedi, hogy az ember önfejű, lázadó útját járja, és
viselje annak következményeit. Arra is utalhat, hogy nem gördít akadályt a
rosszat akaró emberek útjába. Bármelyik következik is, az ember semmi kedvezőre
nem számíthat.
Amit hozzátehetünk ehhez: nem
váratlanul, derült égből villámcsapásként
szembesül ilyenkor az ember
Isten haragjával. Van előzménye: „De ez a
nép nem tért meg
ostorozójához, és nem kereste a Seregek Urát.” Kereshette volna, megtérhetett
volna, de nem tette. Keressük őt, míg megtalálható!
-,-,-,-,,,,-,-,-,-,-,-,-,-,,-,
Gyermeki lelkület Zsoltárok 131
A zsoltár elmondja, hogy mi
az alázatos jellem alapja, forrása. A rövid
ima a szív állapotával
kezdődik, de az „Uram”-mal indul. A kérdés ugyanis
ez: „Ki az Úr a háznál?”
Három eset lehet: 1. én vagyok az úr; 2. az ördög az úr (e kettő együtt
létezik); 3. Isten az Úr. Ha Isten az Úr, akkor lehet szó természetünk megzabolázásáról.
Életünk három területét említi az ige: tekintet, vágyak, lázadás. Ezek eléggé
megbízhatóan jelzik, kik is vagyunk valójában. Ebben a látványra épülő világban
ma talán jobban értjük, hogy mit jelent, ha a megújult gondolkozásunk irányítja
a tekintetünket, mintha ez fordítva történik.
Majdnem rendkívüli az a
józanság, amely tisztában van saját határaival,
és azt figyelembe is veszi
terveiben, törekvéseiben. Egyik szélsőség sem fér
ezzel össze (ti. semmire sem
vagyok képes, semmit nem érek, illetve korlátlanok a lehetőségeim).
A harmadik terület kezelése
pedig arra utal, hogy a háborgás, zúgolódás
ismeretlen jelenségekké
válnak az életünkben. Létezik, „működik” bennünk
ezek fölött is egy hatalom.
Képesek vagyunk magunkat (is) lecsendesíteni,
mert Isten az Urunk, így ő
ezen a területen is a forrásunk.
-,-,-,-,-,-,-,-,-,,,-
A bot, és aki kézben tartja Ézsaiás 10,1–19
Ma annak következményeiről
olvashatunk, hogy Istennek nem múlt el a
haragja. Nemhogy nem gördít
akadályt a rosszat akaró nemzet útjába (Aszszíria), hanem maga küldi azt
elvetemült népe ellen. Júda (is) sokszor visszafordulhatott volna az idáig
vezető úton, de nem tette. Ekkor pedig már nem tehette. Senki nem élhet vissza
Isten türelmével, hűségével következmények nélkül. Népe sem, de haragja botja,
végrehajtója, Asszíria sem. A büntetés is – ami gyakran pusztítást jelent –
lehet tehát Isten akaratából fakadó, és így Istennek tetsző (bármilyen visszatetszőnek
tűnik is). Ám ugyanaz a rombolás könnyen átcsaphat Isten elleni lázadásba. Még
csak azt sem mondhatjuk, hogy a pusztítás mértéke, kegyetlensége dönti ezt el.
Sokkal meghatározóbb az indíték, ahogy a „büntetőeszköz” gondolkodik saját szerepéről,
lehetőségeiről, korlátairól.
Veszélyes, buktatókkal teli
dolog Isten-büntető botjának lenni (ennek önkényes vállalásáról most nem is
szólunk). Gyakran felér egy ítélettel. Majdnem azt mondhatnánk – ha nem volna
olyan könnyen félreérthető –, hogy ilyen eszközként megmaradni az Isten által
elvárt korlátok között csak istenfélelemben lehet, ha lehet...
-,-,-,-,-,-,-,,,-,-,-,-,-,-,-
Ha ő áld, ki gátolhatja meg? Apostolok cselekedetei
10,34–47
E sorok írásakor az egyik
felkavaró hír, hogy Burma vezetői nem engedik
be országukba a pusztító
vihar áldozatainak szánt segélyeket. Néha kiderül,
hogy mi, emberek készek és
képesek is vagyunk megakadályozni, hogy mások segítsenek nekünk, támogassanak
bennünket, áldásunkra legyenek. Kétes értékű ugyan ez a képességünk, de tény,
hogy létezik.
Vajon Istent is ilyen
eredményesen meg tudjuk akadályozni áldásainak
kiárasztásában? Ismerjük a
kijelentést: „esőt ad igazaknak és hamisaknak” – bár ma már az eső is gyakran
„savas”, ami nekünk, embereknek róható fel. Szentlelkét ugyan adja a
pogányoknak is, de senkire nem erőlteti rá. Aki elzárkózik tőle, aki
szembefordul akaratával, az bizony már itt a földön megszegényíti magát. Azok
az emberek viszont, akik kinyílnak előtte, leteszik a fegyvert, élvezhetik
mennyei világának minden lelki áldását. Ebben Istent semmiféle emberi
szűklátókörűség, teológiai-dogmatikai rendszer, földrajzi hovatartozás,
szegénység, gazdagság meg nem akadályozhatja. Istennek ebben az áldó munkájában
lehetünk mi is áldott eszközök, de félretehető botránykövek, akadályok is.
Rajtunk múlik, hova tartozunk...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése