AUGUSZTUS 26. Családi és
nemzeti gyász Ezékiel 24,15–27 „És lőn az Úr beszéde hozzám, mondván:
Embernek fia! ímé, én
elveszem tőled szemeidnek gyönyörűségét hirtelen halállal, és ne sírj és ne
jajgass, se könnyed ne hulljon.
Fohászkodjál
csöndesen, halottakért való sírást ne tégy, fejékességedet kösd fel, és
saruidat vedd lábaidra, s ne fedezd be bajuszodat, és az emberek kenyerét ne
egyed.
És szólék reggel a
néphez, és estére meg hala feleségem, és úgy cselekedem reggel, amint meg vala
hagyva nékem.
És mondá nékem a nép:
Avagy nem jelented-e meg nékünk, mit jelentenek ezek nékünk, hogy te így
cselekszel?
Mondd meg az Izráel
házának: Ezt mondja az Úr Isten: Ímé, én megfertőztetem szenthelyemet, a ti
erősségeteknek kevélységét, szemeitek gyönyörűségét, lelketek kívánságát, és
fiaitok és leányaitok, kiket hátrahagytatok, fegyver miatt hullnak el.
És úgy cselekesztek,
amint én cselekedtem: bajuszotokat be nem fedezitek, s az emberek kenyerét nem
eszitek,
S fejékességtek
fejeteken, és saruitok lábaitokon lesznek; nem sírtok s nem jajgattok, hanem
megrothadtok vétkeitekben, s nyögve fohászkodtok egymáshoz.
És lészen néktek Ezékiel csodajelül:
amint ő cselekedett, egészen úgy cselekesztek ti is, mikor ez eljő; és
megtudjátok, hogy én vagyok az Úr Isten.
És te, embernek fia, bizonyára azon a
napon, mikor elveszem tőlük erősségüket, dicsőségük örömét, szemeik
gyönyörűségét és lelkük kívánságát, fiaikat és leányaikat:
Azon a napon, aki megmenekült, eljő
hozzád, hogy hírt mondjon néked.
Azon a napon megnyílik szád ott a
megmenekült előtt, és szólasz és tovább nem maradsz néma; s leszel nékik
csodajelül, és megtudják, hogy én vagyok az Úr.”
Ezékielnek az Úr kijelenti,
hogy elveszi tőle feleségét, és megparancsolja neki, hogy ne gyászoljon (16. v.).” Embernek fia! ímé, én elveszem tőled szemeidnek gyönyörűségét
hirtelen halállal, és ne sírj és ne jajgass, se könnyed ne hulljon. „ Ezékiel engedelmeskedik, és jönnek hozzá az emberek,
hogy magyarázza meg, amit előttük tesz (19. v.)
„És mondá nékem a nép: Avagy nem
jelented-é meg nékünk, mit jelentenek ezek nékünk, hogy te így cselekszel?. „ Felelete a 21.
„Mondd
meg az Izráel házának: Ezt mondja az Úr Isten: Ímé, én megfertőztetem
szenthelyemet, a ti erősségeteknek kevélységét, szemeitek gyönyörűségét,
lelketek kívánságát, és fiaitok és leányaitok, kiket hátrahagytatok, fegyver miatt hullnak
el. „és 24. versben olvasható. „vagyok
az Úr Isten És lészen néktek Ezékiel csodajelül:
amint ő cselekedett, egészen úgy cselekesztek ti is, mikor ez eljő; és
megtudjátok, hogy én.” Isten
meggyalázottá teszti szent helyét, a nép fiai és leányai az
ellenség fegyvereitől fognak
elesni. Jeruzsálem és a templom lerombolásáról van itt szó, ami éppen akkor
történt meg. A zsidóknak ez volt a büszkeségük, erősségük, ez után vágyódtak.
Ez volt egyetlen reménységük. De amikor ezt most mind veszni látják, jön a
vigasztalás Ezékiel cselekedete által. Ő is a számára legkedvesebbet vesztette
el, de nem sír és nem gyászol, mert átélte Isten vigasztalását, elfogadva azt
Isten kezéből. Vigasztaló üzenete van tehát Ezékiel cselekedetének. Ilyen az
Isten. Ő büntet, de vigasztal is: „mert ő megsebez,
de be is kötöz, összezúz, de keze meg is
gyógyít” (Jób 5,18). Tanuljuk meg, hogy
Isten soha nem sebez meg úgy, hogy ne gyógyítson meg utána! Engedjük, hogy
betöltsön bennünket vigasztalásával (2Kor 1,3–4)!
/Könyörgés a hívők megszenteléséért
„ Áldott az Isten és a mi Urunk Jézus Krisztusnak Atyja, az
irgalmasságnak atyja és minden vigasztalásnak Istene; Aki
megvigasztal minket minden nyomorúságunkban, hogy mi is megvigasztalhassunk
bármely nyomorúságba esteket azzal a vigasztalással, amellyel Isten vígasztal
minket.”
János 17,6–19 „Megjelentettem
a te nevedet az embereknek, akiket e világból nékem adtál: tiéd valának, és
nékem adtad azokat, és a te beszédedet megtartották.
Mert ama beszédeket,
amelyeket nékem adtál, ő nékik adtam; és ők befogadták, és igazán megismerték,
hogy én tőled jöttem ki, és elhitték, hogy te küldtél engem.
Én ezekért könyörgök: nem a világért
könyörgök, hanem azokért, akiket nékem adtál, mert a tiéd.
És nem vagyok többé e világon, de ők a
világon vannak, én pedig te hozzád megyek. Szent Atyám, tartsd meg őket a te
nevedben, akiket nékem adtál, hogy egyek legyenek, mint mi!
Mikor velük valék a
világon, én megtartám őket a te nevedben; akiket nékem adtál, megőrizém, és
senki el nem veszett közülök, csak a veszedelemnek fia, hogy az írás
beteljesüljön.
Most pedig te hozzád
megyek; és ezeket beszélem a világon, hogy ők az én örömemet teljesen bírják ő
magokban.
Én a te igédet nékik
adtam; és a világ gyűlölte őket, mivelhogy nem e világból valók, amint hogy én
sem e világból vagyok.
Nem e világból valók, amint hogy én sem
e világból vagyok.
Szenteld meg őket a te igazságoddal: A
te igéd igazság.
Amiképpen te küldtél engem e világra,
úgy küldtem én is őket e világra;
És én ő érettük oda szentelem magamat,
hogy ők is megszenteltekké legyenek az igazságban.”
A szentség nem csupán Isten
parancsa és elvárása, amit szigorúan számon kér minden gyermekétől. Ő
szeretetből akar olyanná tenni bennünket, mint ő maga; hiszen képére és
hasonlatosságára teremtett minket (1Móz 1,27).
„Teremté tehát az Isten az embert
az ő képére, Isten képére teremté őt: férfiúvá és asszonnyá teremté őket.”
Jól látszik ez a szeretet
Jézus főpapi imádságában, amikor tanítványai- nak az ige igazságával való
megszenteléséért könyörög (17. v.). „És helyezteté Isten azokat az ég mennyezetére, hogy
világítsanak a földre; „
De nemcsak imádkozott, hanem
a gyakorlatban is megnyitotta annak lehetőségét, hogy szent életet éljünk
azáltal, hogy értünk odaszentelte magát (19. v.).” És lőn este és lőn reggel, negyedik nap.”
A mi szentségünk Jézus életébe került.
Szoktunk-e erre gondolni? Jézus, elhagyatva és kiszolgáltatva, a legnagyobb
testi és lelki kínokat szenvedte a kereszten. És tudatosan vállalta ezt: „mert én odaadom életemet, hogy aztán újra visszavegyem.
Senki sem veheti el tőlem... én magamtól adom oda. Hatalmam van arra, hogy
odaadjam, hatalmam van arra is, hogy ismét visszavegyem: ezt a küldetést kaptam
az én Atyámtól” (Jn 10,17–18). Vállalta
értünk, a mi váltságunkért, megszentelődésünkért. Éljünk szentül és kegyesen (2Pt 3,11), „ Mivelhogy
azért mindezek felbomlanak, milyeneknek kell lennetek néktek szent életben és
kegyességben,”
mint akik nem hiába kaptuk
Isten kegyelmét (2Kor 6,1)! „Mint együttmunkálkodók intünk is, hogy hiába ne vettétek
légyen az Isten kegyelmét.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése