Csak
kegyelemből…: Bayer György
Egyszer okos
keresztyének, teológusok azon morfondíroztak, hogy vajon egyszerűen
megfogalmazva mi a különbség a keresztyénség és a többi vallás között?
C.S.Lewis is részt vett az alkalmon, meghallva a folyosói beszélgetést,
így szólt:
HÁT A KEGYELEM!
Isten kegyelmes,
ezért megkegyelmezett nekünk, mert kegyelemre szóló bűnösök vagyunk.
Krisztusban is a kegyelem jelent meg. A törvény csak a Krisztushoz,
„kegyelemhez vezérlő mester”. (Odakényszerít inkább sodor a megoldáshoz) Ez az
Újszövetség nagy, boldogító üzenete az ószövetségi törvény, Izrael vallása, és
minden más vallásos elferdüléssel szemben, ezek ellenére és ezek felett. Isten
kegyelmes. Mégis, mindennek ellenére mindenek után, ami történt, ami történik.
A krízisbe lenyújtja nekünk szabadító kezét, Krisztus Jézus átszegzett kezekkel
hívogat, az Atya jobbján ülve Szentlelke által haza hívogat minden bűnbe
csavarodott elveszett embert. Van esélye az életre az utolsóknak,
számkivetetteknek, társadalom peremére szorítottaknak, kisemmizetteknek,
üldözötteknek, megerőszakoltaknak, a zsinagógákból (egyházakból)
kiszorítottaknak is. Miért? Mert Isten szeret és kegyelmes. Jókedvében van,
tart a kegyelmi idő.
Még tart.
Kegyelemből hit
által lehet hazajönni, helyreállni, meggyógyulni, Isten boldog gyermekének
lenni. (Ef 2:8-9)
Károli--Eféz.
2,8 Mert kegyelemből tartattatok meg,
hit által; és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez;
P.Soós István Ef 2,8 Mert kegyelemből üdvözültetek a hit
által, és ezt nem magatoknak köszönhetitek, mert Isten adománya,
Károli--Eféz.
2,9 Nem cselekedetekből, hogy senki
ne kérkedjék.
P.Soós István Ef 2,9 nem cselekedetekért, hogy senki ne
dicsekedhessek.
Ez az egyház,
gyülekezet nagy kincse, üzenete, közege. Kegyelem! Ingyen van. Mindenkinek,
most is. (ezzel a kegyelemmel találkozik a vendég, ha belép a házunkba,
vagy imaházunkba?)
Nem értjük, de
elfogadhatjuk. Botrányos, érthetetlen, mégis igaz, boldogítóan nagyszerű. Nincs
más, ez a legjobb, és érvényes. A keresztyénség mai legnagyobb eltévelyedése,
tévedése is, ha nem kegyelemből él kegyelmesen. A hamis istenképből csak hamis,
boldogtalan vallásosság, eltorzult hit, életforma származhat. (Nép ópiuma
Marx.) Ez persze kihat a személyiségünkre, családi, gyülekezeti, társadalmi
életünkre. Törvényt, teljesítményt hirdetünk így, és nem kegyelmet,
megbetegszenek körülöttünk emberek (ecclésiogén neurózis), és nem
meggyógyulnak. Kinek látod Istent? Hogyan élsz? Hogyan és milyen Krisztusról
teszel bizonyságot? Hogy akarod megvenni, kiérdemelni az üdvödet, a bocsánatot,
a boldogságodat? Tettekkel, teljesítménnyel, adományaiddal? Lehetetlen! Mint
ahogyan lehetetlen az óceánon, papírcsónakon átkelni. Csak
kegyelemből van hit által bocsánat, fényes jövő!
Elég ez neked? „Elég neked az én kegyelmem…” Mondja Pál a nagy felismerését. Sola
Gratia fogalmazza Luther. Ezt képviseli a protestantizmus a reformáció
után? Ez a keresztyénség üzenete, amit közölt a modern és közölni készül a
posztmodern embernek? Ha nem akkor nagyon nagy hibát követ el, és sürgősen
reformációra szorul. Mert az egyház folyamatosan reformációra szorul. Én is.
A széles földnek kerekén
Szemünkben csillog az ígéret
És bennünk ring a jó remény!"
(Tóth Árpád)
-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,
"Fény vagy te is, lobogj hát,
Melegíts és égess,
Hinned kell, hogy a világ
Teveled is ékes."
(Tóth Árpád)
-,-,,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,,-
"És érezzék egy kézfogásról rólad,
hogy jót akarsz és te is tiszta, s jó vagy
Egy tekintetük elhitesse, véled
Szép dolgokért élsz, és érdemes élned."
(Váci Mihály)
-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,
"Nem elég jóra vágyni:
a jót akarni kell!
És nem elég akarni:
de tenni, tenni kell."
(Váci Mihály)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése