0. A bálványimádás bűne
Isten birtokolja a föld minden gazdagságát és kötelezi magát arra, hogy
gondoskodik népe szükségleteiről. A népének parancsolatokra alapozott szent
Szövetséget ajánlott fel, hogy a boldogságukat biztosítsa. (ŕ Kiv 19,5)
A szövetség révén (amiben a tízparancsolat is benne van) vagyunk mi is Isten
népe.
A tízparancsolat első parancsa – Rajtam kívül más isteneid ne legyenek (MTörv
5,7) – kizárja, hogy elkötelezettségünket bármi más „isten” felé fordítsuk,
bármi mást tekintsünk javaink és szükségleteink forrásának. Ez bálványimádás
lenne.
A bálványimádás a test bűne (Gal 5,19). Pál a bálványimádás kategóriájába
minden testi lázadást belefoglal, például a gazdagsághoz való
ragaszkodást is. (Ef 5,5 vö.: Kol 3,5-6!).
„A bálványimádás nemcsak a pogányság hamis kultuszát jelenti …,
állandó kihívás a hit számára. Bálványimádás mindannak istenítése, ami nem
Isten. A bálványimádás kísértés, ami arra csábítja az embert, hogy az Istenről
való elpusztíthatatlan tudását mindenki más elé vigye; arra vezeti az embert,
hogy bizalmát az Egyetlen helyett másba vesse, például a pénzbe.
Mt 6,24: senki sem szolgálhat két úrnak… Nem szolgálhattok Istennek és a
mammonnak.
Ez a szövetség megtörése lenne, azaz bálványimádás.
Jó, de hogyan használjuk az anyagiakat? A gazdagság használatát illetőleg
Lukács 16-ban találunk útmutatást. A hűtlen intéző példája. Ez minden
adósnak elengedte a tartozásuk jelentős részét, hogy később befogadják őt. Az
Úr megdicsérte az intézőt...
Tanulság, hogy mi csak intézők vagyunk, valaki más gazdagságát kezeljük./ Istenünkét/
Nem birtokosok vagyunk! Számot kell adnunk az Úrnak, aki a világegyetem
gazdája, a ránk bízott javakról.
Nem a csalást dicséri meg az Úr. Jézus megmagyarázza a példabeszédet: a
hűtlen intézőhöz hasonlóan kell biztosítanunk a jövőnket – az örök jövőt,
felhasználva a ránk bízott anyagi lehetőségeket.
Ugyanakkor Jézus a gazdagságot hamisnak nevezi. Nem az eltulajdonlás
miatt, hogy csalással szerezték esetleg meg, hanem azért hamis, mert arra
veszi rá az embert, hogy megsértse az ura iránti hűségét.
12. versben „másé”-nak nevezi az anyagi gazdagságot Jézus: mivel az ember
alkalmatlan arra, hogy ezzel a legbensőbb vágyait beteljesítse. Meg kell
tanulnunk okos intézőkhöz méltón cselekedni, akik jól ismerik a pénz
kezelésének lelki törvényeit.
Mt 6,19-34.
Pál leírja, hogy a hamis gazdagság fenyegetés a lélek számára, olyan
csapda, ami a világosság fiait is képes a sötétségbe visszahúzni. (1Tim 6,6-10)
Jak 5,1-5 és Lk 16,19 kk. (gazdag és Lázár) azt
veti Isten a gazdagok szemére, hogy a rossz vagyonkezelés miatt rohannak a
szakadék felé, hogy nem tudnak alkalmazkodni a gazdagság helyes
kezelésének lelki törvényeihez. Ezek a törvények pedig Isten parancsaiban
gyökereznek.
A gazdag ifjú (Lk 18,18-27)
Jézus felsorolja neki a parancsokat – de az elsőt nem említi. Ezeket az ifjú
mind megtartotta. De a gazdagság... Saját eszközeire, erejére hagyatkozva a
legjobb emberek sem tudnak „üdvözülni”, összhangban élni a szent törvénnyel,
hanem engednek a hamisság csábításának. De Isten Igéje, az Örömhír
következtében Isten kegyelméből megtapasztalhatják, ahogyan átváltoztatja
őket a Szent Szellem
A Szent Szellem segít, hogy Isten titkaiba belelássunk. Ő fordítja szívünket a
magasságbeli dolgok felé. Mi, a Szent Szellemben megkeresztelkedett hívők, mi, a
világosság fiai az Isten Országát és a mennyei kincstárat illető
dolgokban nem lehetünk kevésbé okosak, mint a világ fiai a világ
ügyeivel kapcsolatban! (2Kor 10,3-5)
A világosság gyermeke, a lelki ember az Isten Igéje iránti engedelmességre
hivatott, amit a Szent Szellem kenete nyilvánít ki a szívében.
Jézus jól ismerte az emberi korlátokat, és éppen ezért emeli ki, hogy szükség
van a Szent Szellem kenetére: „Még sok mondanivalóm volna számotokra, de
most még nem tudjátok elviselni. Amikor pedig eljön az igazság Lelke, ő
elvezet majd titeket a teljes igazságra. (Jn 16,12-13)
Tehát a Szent Szelem lesz a vezetőnk a gazdagság, az anyagiak, a pénz helyes
felhasználásában. Ő vértez fel minket a gazdagság,a bálvány imádás veszélyei ellen. Kérjük
alázatosan a bölcsességet, aminek éppúgy híjával vagyunk, mint a gazdag ifjú!
Ezután pedig megvizsgáljuk az Isten Igéjének fényénél az anyagiak
kezelésének néhány oldalát.
---- Hívjuk együtt a Szent Szellemet, hogy adjon bölcsességet, hogy nyitott szívvel
elfogadjuk azt, s meghalljuk azt, amit mondani akar. Mert szólni, vezeti akar Téged, engem a Szent Szellem: imában, s a tanításban is majd.
-- IMA ----
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése