Ki a különb?
„Krisztus Jézusban ugyanis sem az nem számít, hogy körülmetélt
valaki, sem az, hogy körülmetéletlen, hanem csak a hit, amely a szeretet által tevékeny.”Galata 5,6 Békés-Dalos fordítás
Sok más közösséghez
hasonlóan a keresztények között is megjelent, és azóta is kísért az a rossz
szokás, hogy a másikhoz hasonlítom magam. Nem kell ezen csodálkoznunk, hisz
maga az Úr is tisztában volt a tanítványai gyengeségeivel, de szóvá is tette
ezt számukra, hogy el tudják hagyni azt. Tény és való azonban, hogy az
apostolok addig nem válhattak Krisztus igazi követőivé, míg fel nem hagytak
azzal, hogy egymáshoz hasonlítgassák magukat mondván: „Ki a nagyobb?”
Az, hogy a galáciai levélben
Pál apostolnak ezzel ismét foglalkoznia kell, mutatja ennek a bűnnek a
makacsságát és azt, hogy bizony minden generációnak meg kell ezzel küzdenie
újra és újra. A körülmetélkedés világos és egyértelmű jele volt annak
Ábrahámtól kezdve, hogy valaki Isten nagy családjához tartozik. A tradíció nem
csak vallási, hanem népi, családi szokás is volt, így magától értetődő is.
Mivel az első keresztények mind zsidó családból származtak, egyértelműnek
tartották, hogy éljenek vele. A misszió azonban sokkal eredményesebbnek
bizonyult a pogányok mint az ószövetség népe között. Így az egyház azzal
szembesült, hogy tagjai között egyre többen voltak olyanok, akik figyelmen
kívül hagyták Ábrahám és Mózes erre vonatkozó szavait, ami feszültséghez
vezetett soraik között. Bár Isten Pálon keresztül és az apostoli döntés
megerősítésével nyilvánvalóvá tette, hogy a szövetség Krisztus által újra lett
értelmezve és ennek nem feltétele és jele már a körülmetélkedés, mégis sokáig
maradtak olyan tagok a gyülekezetekben, akik ezt a szentség megerősítésének
tekintették. Úgy gondolták, hogy akik tartják a régi tradíciót, azok
elkötelezettebbek, odaszántabbak másoknál és ebből következik az is, hogy jobb
hívők. Természetesen a másik oldal sem maradt tétlen és a körülmetélés
pártiakat maradinak, törvényeskedőnek tekintették. Így kialakult egy harc a két
párt között, ami mindenképpen a gyülekezet veszteségét és hanyatlását okozta
volna. Érdekes ebben a történetben megfigyelni magát a levél szerzőjét. Bár ő
is a farizeusi rendből lett kereszténnyé és így természetesen alapos ismerője
volt Mózes minden törvényének, mégsem vált törvényeskedővé. Sőt, sok esetben
szólt a fölösleges tradíciók kényszerből történő betartatása ellen. Több
levelében olvasunk arról, milyen csatákat vívott azokkal, akik nem kegyelemből,
hanem a törvények betartása által akartak üdvözülni. Mégis, amikor zsidó
közegben hirdette az evangéliumot, minden régi szokást betartott, sőt még
munkatársát, a fiatal Timóteust is körülmetélte, hogy a hallgatói elfogadják
őt.
Sokat tanulhatunk Páltól.
Napjainkban is komoly feszültségek forrásává válik a régi tradíciókhoz való
alkalmazkodás kérdése és sokszor vérremenő vitákat vívunk olyan területeken,
mint az Istennek tetsző zene, az öltözködés, az életmód kérdése és az, hogy
miként tartsuk meg a szombatot, vagy hogyan viselkedjünk például egy esküvőn.
Ezek a kérdések megosszák közösségeinket és észre sem vesszük, hogy ezáltal
követjük el a legnagyobb hibát. Pál tanítása egyértelmű: ne menj bele ebbe a
vitába! Ne légy megosztó lelkületű, mert ez nem más, mint a régi „Melyikünk a
különb?” kísértés. Ebben pedig nagyon el lehet tévedni. Az apostol szerint a
vitánál fontosabb, hogy egymás felé is éljük meg a keresztény szeretetet a maga
teljességében. Ez a teljesség pedig tetteinkben jelenik meg. Abban, ahogyan a
másikra tekintünk, ahogy a másikkal bánunk annak ellenére, hogy ezekben a
kérdésekben esetleg más a véleményünk. Pál mindkét fél felé volt annyira
toleráns, hogy meg tudta őket szólítani a szeretet evangéliumával.
-------------------------------------------
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése